Hoe schrijf ik een goed persbericht?

28-09-2017

Je hebt er goed over nagedacht. Je nieuws is echt belangrijk: iedereen moet het weten. Hoe giet je het nu in een goed persbericht, dat door de journalist zal worden opgepikt?

diXit geeft tips!

1 | Hapklaar

Maak het de journalist gemakkelijk: lever een hapklare tekst af, die integraal zou kunnen verschijnen in de krant. Wat is hapklaar?

  • kort: maximum één A4. Korter is nog beter.

  • gebruik korte zinnen, leesbaar voor het publiek van het medium waarin je wilt verschijnen.

  • gebruik citaten! Ze maken een tekst aantrekkelijk. Laat een expert aan het woord, een klant, de directeur van de firma...

  • illustreer met een of enkele foto's in hoge resolutie.

2 | Schrijf in een omgekeerde piramide

Een krantenbericht start altijd met de belangrijkste info bovenaan. Zo maak je ook je persbericht op. Een journalist krijgt er dagelijks tientallen doorgestuurd: hij scant de berichten en wil snel kunnen beslissen of het iets is of niet.

Wat is de belangrijkste info? Geef antwoord op wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom.

De daarop volgende alinea's geven meer info, gaan er dieper op in. Afsluiten doe je met wat beknopte bedrijfsinformatie. Vermeld ook altijd een contactpersoon (telefoonnummer, e-mail) voor bijkomende vragen!

Staan al de essentiële zaken bovenaan? Doe de test: je persbericht moet oprolbaar zijn: de journalist moet makkelijk de laatste alinea's kunnen weglaten mocht er niet genoeg plaats zijn om het op zijn geheel te publiceren.

3 | Zakelijk, geen promotaal!

Je mag dan wel apetrots zijn op je nieuwste product of dienst, zorg ervoor dat de journalist niet struikelt over promotaal. Blijf zakelijk, geef feiten, anders haakt een kritische journalist al snel af. Een persbericht is geen advertentie.

4 | Verzorg je taal

Het Nederlands is hét werkinstrument van de journalist. Verzorg je persbericht ook qua taal: een bericht vol taal- en schrijffouten komt niet professioneel over. Je zal er al snel de aandacht van de journalist door verliezen.

diXit is er om je persbericht na te lezen, of beter nog, om het te schrijven. Contacteer ons snel!

Wil je toch nog es nagaan of een persbericht noodzakelijk is? Wil je andere tips om in de pers te komen? Lees er ook deze blog op na!


©2018 diXit | Lien Leroy | 0478 77 61 49 | info@dixitcommunicatie.be | Wervik
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin